CRJ-900 rehvi purunemise intsidendi asjaolud

Prindi
Sisu: 

14. augustil 2014. aastal kell 15:41 startis Tallinnast lennuk CRJ-900 registreeringuga ES-ACC. Pärast õhkutõusu tundis õhusõiduki meeskond nõrka vibratsiooni ja kuulis tavatut müra. Mõni minut hiljem teatas lennujuhtimine, et raja kontrollimise käigus leiti hulgaliselt purunenud rehvi tükke. Meeskond otsustas Tallinnasse tagasi pöörduda, madala ülelennu käigus tuvastati vasaku peateliku sisemise ratta rehvi purunemine.

Pärast kütuse kulutamist maandus õhusõiduk vahejuhtumiteta.

Ohutusjuurdluse Keskus (OJK) kvalifitseeris vahejuhtumi intsidendiks ning juurdlust ei avanud. Juhtumi kvalifitseerimiseks vajaliku info kogumise käigus tuvastas OJK järgmist:

1. Õhusõiduki meeskonnaliikmed omasid kõiki vajalikke lube ja pädevusi lennu sooritamiseks.

2. Õhusõidukil oli lennukõlbulik ning nõuetekohaselt hooldatud.

3. Õhusõiduki meeskonna tegevus intsidendi lahendamise ajal vastas OM-B 2.5.5 ja QRH (Quick Reference Handbook) soovitusele ja nõuetele.

4. Õhusõiduki lubatud maandumismass purunenud rehviga on võrdne tavalise maksimaalse maandumismassiga ehk 33 339 kg.

5. Purunemisel eraldunud rehvitükid vigastasid (deformeerisid) vasaku poole tagatiiva katet ning osaliselt ka tiiva vasaku poole ühte ribi, samuti vasaku mootori ventilaatori mitmeid labasid.

6. Purunenud rehv omas EASA sertifikaati (European Aviation Safety Agency, Authorised Release Certificate, Form 1) ning oli taastatud sertifitseeritud tehases kolmandat korda. Rehv vastas lennuki tootja poolt heakskiidetud mudelile. Rehv oli paigaldatud sertifitseeritud hooldusorganisatsiooni poolt.

7. Viimati kontrolliti rehvi rõhku 13.08.2014 ehk eelmisel päeval, 11 lennutsüklit enne intsidenti. Visuaalne rehvide kontroll toimub enne igat lendu.

8. Purunenud rehvi seisukord ei võimaldanud tuvastada eelnevaid vigastusi või kõrvalekaldeid taastamise tehnoloogiast.

9. Raja ülevaatusel ei tuvastatud esemeid, mis oleksid võinud põhjustada rehvi purunemise.

10. Sama õhusõiduki samal positsioonil (rattal) purunes rehv ka 30.06.2014 ehk 45 päeva varem.

11. Kuna üheks rehvi purunemise põhjuseks samal positsioonil võib olla rike pidurisüsteemis, siis algatati kahekuuline pidurisüsteemi ning rehvide seisukorra monitooring igapäevase andmete analüüsiga. Mingeid kõrvalekaldeid pidurisüsteemi töös monitooring ei tuvastanud.

12. Vaatamata asjaolule, et taastatud rehvide kasutamine on lennunduses üldiselt levinud praktika otsustas õhusõiduki operaator intsidendi järel loobuda taastatud rehvide kasutamisest.

Manus: 
Õnnetusjuhtumi kuupäev: 
14.08.2014
Raporti number: 
A140814
Liiklusvahend: 
CRJ-900
Asukoht: 
Tallinn